Eiland van

Eiland van ...

In dit lesprogramma voor leerlingen in het primair onderwijs ligt de focus op het ontdekken van de eigen identiteit(en) en de identiteit(en) van de ander. Daarnaast is er veel aandacht voor het wegen van verschillende belangen en het leren verplaatsen en inleven in de ander

Week 1: Het bestuur

In de eerste week wordt besproken dat het organiseren van een samenleving een grotere vorm van het ‘samenwerken’ is dan de leerlingen al kennen. De leerlingen zullen ervaren dat het waardevol is dat er binnen een samenleving verschillende rollen zijn. Onderverdeeld in de rollen ‘leider’, ‘communicatieheld’, ‘regelaar’, ‘verbinder’ en ‘kritische denker’ gaan zij samen de uitdaging aan om een spaghettibrug te bouwen. Achteraf reflecteren ze op hun rol en of ze deze naar eigen inzicht goed vervuld hebben. Het doel van deze les is de waarde van de verschillende rollen samen ontdekken.

Week 2: De mensen

De les in week twee heeft als doel om de leerlingen inzicht te geven in zichzelf en anderen. Leerlingen ontdekken verschillen en overeenkomsten. Ze leren dat er verschillende culturen bestaan en dat iedereen te midden van verschillende culturen leeft. Leerlingen ontdekken dat zij een pluriforme identiteit hebben. Ook leren leerlingen het verschil tussen ‘begrijpen’ en ‘begrip hebben voor’. Al deze inzichten worden toegepast in drie oefeningen: Als eerste een oefening waarbij de leerlingen een ‘identiteitspaspoort’ van een andere leerling moeten invullen. Als tweede moeten leerlingen een agenda voor een buurthuis bedenken, voor een diverse wijk. Tot slot is er een oefening waarbij de leerlingen moeten bewegen: over de lijn. Hierbij komen leerlingen erachter dat ze dingen delen, en op dingen afwijken, van andere leerlingen.

 

Week 3: De straten

In deze laatste week gaan de leerlingen de opgedane kennis toepassen bij het plannen van een nieuwe stadswijk; hun ‘Eiland van …’. Op basis van statistieken (en hier en daar een rekensom) gaan de leerlingen hun eiland inrichten. Is het slim om een bejaardenhuis naast een school neer te zetten? Kies je voor een park of voor een winkelcentrum? Bij alle keuzes moeten de leerlingen rekening houden met de bestaande diversiteit in hun wijk. Elk groepje wordt eenmaal uit de klas gehaald om te bemiddelen in een conflict over het delen van de publieke ruimte.

Wilt u werk maken van samenleven in verbinding?