Home » Professionalisering
De trainingen van Nuance in Inclusie en Samenleven bieden kennis, vaardigheden en houdingsaspecten die nodig zijn om positief met elkaar samen te leven. Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten die helpen omgaan met (culturele) verschillen en passen bij een professionele werkomgeving met een diversiteit aan mensen. De trainingen worden ontwikkeld op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten en worden altijd op maat aangepast op basis van uw behoefte en de specifieke context van uw organisatie.
Cultuur is voor ons allemaal bepalend voor hoe we naar de wereld kijken, hoe we ons gedragen, en hoe we interpreteren wat er om ons heen gebeurt. Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Om die reden kan de dialoog en samenwerken met ene persoon makkelijker zijn dan met een ander. Deze training biedt inzicht in hoe cultuur mensen vormt, hoe mensen daarin van elkaar kunnen verschillen en biedt handvatten om deze verschillen te kunnen overbruggen.
Professionals, bijvoorbeeld docenten en schoolleiders, hebben kennis gekregen over en zicht gekregen op welke kennis, vaardigheden en houdingsaspecten noodzakelijk zijn om op een constructieve manier met culturele verschillen om te gaan.
Tijdens het eerste blok worden de deelnemers meegenomen in wat vakmanschap binnen de context van een school inhoudt. Wat wordt verstaan onder professionaliteit en welke houding en gedrag is daarbij passen.
In het tweede blok wordt ingegaan op hoe cultuur onbewust bepalend en richtinggevend is voor het gedrag van mensen. De docenten zullen ervaren hoe dit voor hun zelf van toepassing is en hoe dit zorgt voor het waarnemen en interpreteren van informatie. Door dit inzichtelijk te maken ontstaat bewustwording waar eenieder zelf staat.
Blok drie geeft aandacht aan het feit dat leerlingen op het voortgezet onderwijs de leeftijd hebben waarop de vorming van identiteit(en) en het innemen van een plek in de samenleving in volle gang is. Scholen hebben een unieke positie om hen in die ontwikkeling te ondersteunen en eventueel bij te sturen. In het derde blok wordt daarom aandacht besteed aan de pluriforme samenleving, die staat voor de erkenning en waardering van het hebben van meerdere identiteiten en verbinding tussen mensen.
Blok vier gaat in op de communicatie tussen mensen uit verschillende culturen en hoe dat bij onvoldoende kennis van communicatiestijlen tot miscommunicatie, onbegrip en conflict kan leiden.
De perceptie van wat er in de wereld speelt kan in grote mate verschillen per persoon. Dit komt onder andere doordat ervaringen in de eigen leefomgeving, maar zeker ook op internet en via social media in sterke mate kunnen verschillen. (Sterk) uiteenlopende percepties kunnen leiden tot onbegrip en verdeeldheid.
Wat is de rol van het internet en hoe ga je om met desinformatie? Wat is een goede basishouding, waarbij de eigen mening een plek heeft maar die van die van de ander ook zodat samenleven in verbinding mogelijk blijft of weer wordt.
Deelnemers zien dat verschillende leefwerelden bestaan, en zijn in staat anderen te helpen dit te herkennen, kennen de effecten van het leven in ‘bubbels’, de negatieve implicaties hiervan, en weten hoe je anderen kunt leren kennen door naar elkaars ‘bubbels’ te kijken.
‘Polarisatie’ is een term die veel voorbijkomt in het nieuws en in gesprekken. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Wat zijn dynamieken die polarisatie vergroten, hoe kun je polarisatie herkennen en hoe kun je proberen te ‘depolariseren’?
Deelnemers hebben inzicht in de dynamieken van polarisatie. Zij weten wanneer polarisatie begint, welke interventies werken en welke contraproductief zijn. Op deze manier helpen zij voorkomen dat de organisatie/de school een arena wordt van onplezierige discussies en verdeeldheid.
Wat zijn gesprekstechnieken die eraan bijdragen aan dat mensen zich gehoord voelen? Hoe kan je zelf op zo’n manier spreken dat ook mensen met sterke eigen meningen willen luisteren? Leer spreken op zo’n manier dat mensen willen luisteren, en leer luisteren op zo’n manier dat mensen tegen je willen spreken.
NB: in deze training wordt een trainingsacteur ingezet om de deelnemers direct te laten oefenen.
Deelnemers herkennen verschillende communicatiestijlen en beschikken over handvatten om deze te overbruggen. Daarnaast zijn zij beter in staat gesprekken te voeren over gevoelige onderwerpen met mensen die andere (culturele) waarden en/of denkbeelden hebben dan zij.
Deelnemers hebben hiervoor geoefend met een trainingsacteur.
NINSA verzorgt, op aanvraag, lezingen over thema’s als diversiteit, inclusie, cultuursensitiviteit, interculturele communicatie, pluriforme identiteiten, extreme wereldbeelden, sterke meningen, (de)polarisatie, radicalisering etc. Over verzoeken voor het delen van kennis over andere dan de hierboven genoemde thema’s maar daaraan verwant, treden wij graag in overleg.
Alle lezingen worden afgestemd op uw specifieke vraag en behoefte en zijn ook wat betreft duur aan te passen aan uw wens.
Voor ons gehele professionaliseringsaanbod geldt dat het altijd is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. In alle gevallen zal met u worden besproken hoe ons aanbod het beste afgestemd kan worden op de behoefte en specifieke context van uw organisatie. Wij geloven in de kracht van maatwerk en zien maatwerk daarom als een belangrijke pijler voor kwaliteit.
Wanneer u op zoek bent naar een training of lezing ten aanzien van een specifiek onderwerp dat hierboven niet beschreven staat, vragen we u contact met ons op te nemen zodat we de mogelijkheden voor het creëren van een passend aanbod samen kunnen verkennen.