Burgerschapsvorming

(Leren) samenleven

Vanuit passie, betrokkenheid en expertise streeft Nuance in Inclusie en Samenleven naar een inclusieve samenleving waarin de normen en waarden van onze democratische rechtsstaat centraal staan. Hierbinnen gelooft NINSA in de kracht van onderlinge verschillen tussen mensen, richt zij zich op mogelijkheden in plaats van problemen en streeft ze altijd naar verbinding als voorwaarde voor het kunnen sámenleven. 

Burgerschapsvorming als het bewust omgaan met de vorming van jonge mensen als dragers van onze toekomstige democratische rechtstaat, ligt ons nauw aan het hart en is een thema waar wij u als professional graag bij ondersteunen. Wij begeleiden scholen in het primair en voortgezet onderwijs – regulier en speciaal – bij de vormgeving en/of (door)ontwikkeling van de burgerschapsopdracht zoals deze is neergelegd in de wet. Ook zijn wij partner voor gemeenten en samenwerkingsverbanden welke (meer) werk willen maken van de burgerschapsvorming van hun inwoners/leerlingen, op het gebied van beleid alsook ten aanzien van het verzorgen van interactieve lesprogramma’s burgerschapsvorming.

Quickscan voor scholen

Aan de hand van het wettelijk kader en de eisen van de onderwijsinspectie voert NINSA een quickscan gericht op de stand van zaken met betrekking tot de burgerschapsopdracht van uw school uit. Het eindrapport van de quickscan kan worden gebruikt als adviserend en richtinggevend document voor de gerichte (door)ontwikkeling van het burgerschaps-onderwijs op uw school waarbij voldaan kan worden aan de geldende wet- en regelgeving en tegelijkertijd ruimte  blijft bestaan voor de schooleigen identiteit, missie en visie.

Ondersteuning burgerschapsbeleid

NINSA ondersteunt u graag bij het komen tot een schooleigen beleid ten aanzien van de opdracht tot burgerschapsvorming van uw leerlingen. Wij bieden u een visie inventarisatie en ondersteuning bij de ontwikkeling van een integrale strategie. Ons gerichte advies helpt u  te komen tot een doordachte en breedgedragen visie op burgerschapsvorming passend bij de schooleigen identiteit, missie en visie en een operationalisering die voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie.

Onze lesprogramma's

De lesprogramma’s van NINSA hebben tot doel leerlingen op een interactieve manier, passend bij de leeftijd en onderwijstype, kennis te laten maken met onderwerpen als democratie, de rechtstaat, pluriforme samenleving, inclusie en diversiteit. Naast het opdoen van kennis en het oefenen met een diversiteit aan vaardigheden, wordt de identiteitsontwikkeling van de leerlingen geprikkeld zodat leerlingen op natuurlijke wijze kunnen groeien als mens. De lesprogramma’s bevatten verschillende werkvormen waarbij denken, delen en doen elkaar aanvullen. Ze zijn inhoudelijk en didactisch ontworpen door een team van onderwijskundigen, politicologen, en jongerenwerkers op grond van de filosofie ‘democratie moet je doen’. 

Wilt u werk maken van samenleven in verbinding?