Ondersteuning beleidsontwikkeling

Deel 1

Visie inventarisatie

Tijdens de fase van visie inventarisatie staat het inzichtelijk maken van de im- en expliciete visie(s) van uw medewerkers ten aanzien van burgerschapsvorming, en hun idee(ën) wat betreft de wijze waarop het thema idealiter invulling zou moeten krijgen binnen de school centraal. Daarnaast helpt ze u inzicht te krijgen in de kennis die uw medewerkers hebben ten aan zien van het thema burgerschapsvorming en de verantwoordelijkheid van de school om bij te dragen aan de burgerschapsvorming van haar leerlingen; de kennis met betrekking tot de burgerschapsopdracht die is opgenomen in de wet. 
 
Nuance in Inclusie en Samenleven analyseert uw schoolplan, schoolgids, website, beleidsstukken en eventuele andere documenten. Daarnaast worden interviews afgenomen met meerdere individuele medewerkers. 

Op basis van de informatie die verkregen wordt uit het bureauonderzoek en de interviews, ontvangt u een adviesrapportage, met daarin opgenomen:
  • de huidige im- of expliciete visie(s) die uw school uitdraagt ten aanzien van burgerschapsvorming;
  • een inventarisatie van beelden van uw medewerkers hoe burgerschapsvorming idealiter vorm en inhoud te geven;
  • een inventarisatie van de wensen en behoeften van de medewerkers met betrekking tot ondersteuning en (eventueel) professionalisering ten aanzien van het thema burgerschapsvorming;
  • concrete aanbevelingen voor de (door)ontwikkeling van het beleid op het gebied van burgerschapsvorming (vanuit de identiteit, missie en visie van de school) en de implementatie ervan.

Deel 2

Integrale strategie

Op basis van de visie inventarisatie ondersteunen wij u bij  het opstellen van een integrale strategie om de burgerschapsopdracht zoals deze in de wet is opgenomen concrete invulling te geven op een wijze die past bij de identiteit, missie en visie van uw school. 

Hoe is het aandachtsgebied burgerschapsvorming verweven in de visie van de school, het pedagogisch handelen van uw medewerkers,  en in het onderwijscurriculum? Wat is ervoor nodig om dit (nog beter) te realiseren? 

Tijdens het opstellen van de integrale strategie wordt nog meer inzichtelijk waarin uw school uitblinkt, maar ook welke facetten nog verdere ondersteuning en/of ontwikkeling nodig hebben 

Aan het einde van het traject beschikt u over een beleidsstuk dat u handvatten geeft om de burgerschapsvorming van uw leerlingen in alle facetten van uw onderwijs en pedagogisch klimaat te bevorderen. Het implementeren kan beginnen.

Wilt u werk maken van samenleven in verbinding?